Hylende artig trommereise..!

Altaposten anm. terningskast 5

 Alle de medvirkende har en fin gjøglerevne… Og også på det humoristiske området våger de å bruke seg selv. Forestillinga og  de medvirkende er blotta for selvhøytidelighet. 

Avisa Tromsø anm.

 

Forestillingen er bygget opp rundt i hovedsak to frittstående historier: 

Reinsdyrskalven og dens vandring gjennom samenes 8 årstider, fortalt gjennom møtet med Sara og hennes foreldre.

Den andre fortellingen er direkte knyttet opp til karakterene som bruker deler av sin egen historie og bakgrunn. Denne historien baserer seg på en klassisk trekant historie mellom hel samen (Marit), halv samen (Mikkel) og ikke samen (Anne Katrine). Ikke samen er den stereotype jenta som elsker alt det samiske, og fritter ut informasjon om alt det samiske fra fra hel og halv samen. Det fortelles om samisk bryllup, person-joiker og sjekketriks, beltedansen, samiske kleskoder, ganing og ikke minst møter vi joike og koftepolitiet som på en humoristisk måte sier noe om de uskrevne regler innad i det samiske miljøet.

 

Ide/Koreograf/Danser/Produsent: Anne Katrine Haugen
Ide/Skuespiller/Joik: Mikkel Gaup
Ide/Joik/Utøver: Marit Hætta Øverli
Ide/Regi/Manus: KåreNybakk
Komponist: Klemet Buljo
Scenografi: Hilde Schanke Pedersen
Kostyme: Sissel Kåberg
Koreografi assistent: Liv Hanne Haugen
Lysdesign: Jan Åge Biti
Dramaturgisk veiledning: Bjørn Birch
Produksjon: Haugen Produksjoner
Lengde: 50 min
Joik hadde urpremiere på Nordlysfestivalen, Tromsø 30 jan 2009.
Målgruppe: 6 år-voksne
Språk: Norsk
Familieforestillingen JOIK på KulturMix Lillestrøm kl. 14,  29 okt 2011
Antall publikum: ca 300
Gjenopptakelsesstøtte fra: Fond for utøvende kunstnere og Fond for Lyd og Bilde

 

JOIK er vist tidligere på følgende steder: 

Urpremiere: Tromsø under Nordlysfestivalen 30, 31 jan 2009 også spilt i 
Alta åpen Familieforestilling i Alta Kultursal, 22 februar kveldsforestilling
Alta Kultursal, 23 februar 2010 to forestillinger for DKS,

 

Dks turne og åpne kveldsforestillinger Finnmark 2011;

Kautokeino 18 mars; skoleforestilling og åpen familieforestilling, 
Karasjok 19 mars, kvelds- familieforestilling og 21 mars skoleforestilling, 
Lakselv 22 mars skoleforestilling og 21 eller 20 mars kvelds- familieforestilling 
Berlevåg 23 mars, skoleforestilling
Vadsø 24 mars skoleforestilling  
Kirkenes 25 mars skoleforestilling
Antall forestillinger: 15 Antall publikummere: 2181
Støttet av: Norsk Kulturråd – fri scenekunst, .Norsk Kulturråd – Den Kulturelle Skolesekken, Sametinget, Fond for Utøvende Kunstnere, Fond for Lyd og Bilde, Finnmark Fylkeskommune

Ide/Konsept/Koreograf/Danser/Produsent: Anne Katrine Haugen 
Ide/Konsept/Skuespiller/Joik: Mikkel Gaup
Ide/Konsept/Joik/Utøver: Marit Hætta Øverli
Ide/Konsept/Regi/Manus: KåreNybakk
Komponist: Klemet Buljo
Scenografi: Hilde Schanke Pederse
Kostyme: Sissel Kåberg
Koreografi assistent: Liv Hanne Haugen
Lysdesign: Jan Åge Biti
Produksjon: Haugen Produksjoner
Lengde: 50 min
Målgruppe: 6 år-voksne
Språk: Norsk, noe samisk

Joik hadde urpremiere på Nordlysfestivalen, Tromsø 30 jan 2009, 116 publikummere, også forestilling 31 jan 2009, 85 publikummere. Den ble også spilt i Alta åpen Familieforestilling 22 februar kl 19 Alta Kultursal, 85 publikummere.

Den Kulturelle Skolesekken Alta (oppkjøpt) 2 forestillinger kl 11 og kl 13, 23 februar 2010, Alta Kultursal for 6 og 7 klasse, 430 (406 elever og 23 lærere) publikummere. Forestillingen ble veldig godt mottatt av elevene. Vi fikk også veldig fin respons på familieforestillingen.
Forestillinger: 5
Publikum: 716  

Støttet av: Norsk Kulturråd – fri scenekunst,.Norsk Kulturråd – Den Kulturelle Skolesekken, Sametinget, Fond for Utøvende Kunstnere, Fond for Lyd og Bilde, Finnmark Fylkeskommune 

 

Mottagelse og tilbakemeldinger

Tilbakemeldinger DKS turne Finnmark 2011

Hei.
Jeg vil anbefale forestillingen “Joik” til det ganske land.
Denne forestillingen er enkel i sin form, veldig fin og informativ laget med fakta om samisk kultur og levesett. Forestillingen har humør og alvor flettet inn på en god og forståelig måte slik at du yngste også skal kunne følge med i hendelsesforløpet.
En del fordommer og myter om samisk kultur behandles med respekt og innlevelse.
Forestillingen er interaktiv og har en form som involverer publikumet.

Mvh Leif Isak E. Nilut prod. Leder Det Samiske Nasjonalteatret Beaivvás

 

Hei Ann Katrine
Karasjok skole vil takke for en kjempefin forestilling. Lærerne hadde snakket med elevene, de var veldig begeistret. Det hadde vært fengende og varierende.  Til og med 1.kl elevene synes det var artig med en boten som ble mindre og mindre, En av dem sa da boten gikk ned til 1000kr, ”diet gal ii lea eambo”  /”Det det var ikke mer”

Ellers et genistrek, hele den samiske historien innbakt i de 8 årstider, scenografien kjempe enkel og effektiv, forflytningene var en del av spillet. Våres 9a kl som lager årlige revyer fikk mange ideer her på det.  Morsomt med lokale innslag som skallekurs hos molles biret og koftedansen.
TUSEN TAKK
Hilsen Kari S Sara, Karasjok skole

 

Som tilskuer og observatør på skoleforestillingen fikk jeg et klart inntrykk av at forestillingen traff målgruppa særdeles godt her i Porsanger. Jeg tror forstillingen bidro til å fjerne noen fordommer og samtidig som forestillingen hadde høy kunstnerisk kvalitet.Bjarne Huru, Kultur- og oppvekstsjef, Porsanger kommune

Hei, og takk for en kjempeflott forestilling her i Berlevåg! Både elever og lærere var svært begeistret.
Mvh Ellen
Hei,

Takk for en fin forestilling. Det virker som om elevene satt stor pris på dette.

Arne :-)

 

Presseomtaler.

Når orda ikke strekker til 

Det er imidlertid flott at de bruker av sine egne og høyst ulike erfaringer og personlige forhold til joiken. Det bidrar til å heve historien og gjøre den mer interessant.

Men det som virkelig hever forestillinga og gjør den til noe mer enn banal, er at alle de medvirkende har en fin gjøglerevne. De harselerer med mytene om det samiske. De fleiper med motsetninger innen det samiske. Og bryter man med det som er tillatt, kan både joikepolitiet og koftepolitiet dukke opp og ilegge bøter. Og også på det humoristiske området våger de å bruke seg selv. Forestillinga og de medvirkende er blotta for selvhøytidelighet.

Mikkel Gaup er ikke redd for å trekke inn sin nære fortid som landskjent selskapsdanser, og det fleipes og tulles med mer eller mindre kjente kjærlighetsforhold. Ellers viser Anne Katrine Haugen seg igjen som en flott og nærværende danser med stor utstråling, og jeg skulle gjerne hørt mer til Marit Hætta Øverlis både uttrykksfulle og musikalske flotte joik.

Side 18 Tromsø Lørdag 31. januar 2009, Helge Matland

 

Alvor og spøk om Joik og Samer
Temaet er spennende og interessant. Musikken er god, sangene og joikene fenger. Og de fleste dansescenene er også utmerket.

Man forteller historien om en familie som skal flytte sin reinhjord fra vinterbeite til sommerbeite. Vi får historien om tradisjoner, om farer som møter familien og reinsdyrene på grunn av ulven.Vi får også nydelig dans og fortellinger om joikens betydning – og hvorfor man lager joiker både til mennesker og dyr. Lærerik til tusen selv for oss som vet litt fra før. De tre på scenen spiller godt sammen. Selv om Mikkel Gaup nådde langt i TV-serien «Skal vi danse», så er det Anne Katrine Haugen som er den virkelige profesjonelle av de tre. Men sammen i beltedansen gjør de en strålende rolle. 

Scenografien er enkel, men sitter perfekt med tre så lavvoer og et stort hvitt klede som dekker scenen når det trengs. Musikken er utmerket, og joikene har den riktige lengde til et slik forestilling. Historien er spennende, lærerik og viktig..

Nordlys, LØRDAG 31. JANUAR 2009 15, Bjørn H. Larsen

 

Hylende artig trommereise, terningskast 5 
De som ikke var der gikk glipp av en knallgod forestilling… 

Hylende morsomt
Vidda og naturkreftene visualisert i fallskjermsilke som bølger over lavvoer, kofter og dans, fungerer veldig bra. Klemet Anders Buljo syr forestillingen sammen med rytmer, gitarspill og lydkulisser og gir stykket helhet på et vis.

Magne Kveseth, Altaposten Tirsdag 23 februar 2010

Les flere anmeldelser her

 

BILLEDGALLERI